Ny Träningskrönikör

Petra Axlund är frilansjournalist, krönikör och bloggare med inriktning på träning och hälsa. Hon skriver bland annat för tidningar som Metro, Fitness Magazine, Femina och SvD. Hon är även licensierad PT och Diet Coach och driver företaget Swedish Strength där hon coachar sina kunder online.

Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag är positiv, engagerad, målmedveten och fokuserad. Jag försöker alltid se möjligheter istället för hinder. Sen är jag en ganska envis person som vägrar ge upp, både när det gäller mig själv och mina PT-kunder. Detta är en fördel inom mitt yrkesliv men inte alltid privat – jag kan till exempel inte spela Monopol och inte ta det på 100 procent allvar och spelar jag någon bollsport gör jag det för att vinna. Jag försöker se detta som en bra egenskap. Min fästman skulle nog kalla det irriterande.

Hur arbetar du idag?
Eftersom att jag bor i USA är det tur att jag är morgonpigg, när klockan är lunch hos mig har de flesta i Sverige gått hem för dagen. Jag har mina fasta uppdragsgivare så mycket tid går till att planera, researcha, skriva artiklar och krönikor för olika tidningar och magasin. Sen har jag mina två bloggar, träningsbloggen Sporty Spice och bröllopsbloggen Sporty Bride, som tar upp en hel del tid. Jag spenderar mycket tid vid datorn och med telefonen i örat. Fördelen med att vara egen företagare är att man styr över sin egen tid, jag kan sticka ut på en löprunda mitt på dagen eller sitta på ”jobbet” i svettiga träningskläder utan att någon ser.

Vad är roligast med ditt jobb?
Jag skulle vilja säga allt. Jag älskar det jag gör, mitt jobb är min hobby. Det absolut bästa med mitt jobb är alla läsarbrev jag får samt när man kan ge en PT-kund den där ”aha-upplevelsen”. Att hjälpa andra och få dem att inse att de kan och orkar så mycket mer än de någonsin trodde var möjligt är otroligt givande. Sen är det perfekt för en nyfiken person som jag att vara journalist; jag får säga ”varför då” och ”hur menar du nu” hur mycket jag vill.

Har du några nya projekt på gång?
Jag har alltid nya projekt på gång! På mitt nattduksbord ligger ett litet anteckningsblock då jag ständigt kommer på nya idéer på saker jag vill dra igång. Det senaste är att jag är redaktör för en ny träningsbok av en av Sverige kändaste fitnessprofiler och det känns jättespännande. På den privata fronten går mycket tid till att planera mitt kommande bröllop, i augusti 2009 säger jag ”I do” till min amerikanska brandman.

Ålder: 38
Yrke: Journalist, personlig tränare, kostcoach och bloggare.
Utbildning: Medie- och kommunikation på Tollare och Journalistlinjen på Kaggeholms Folkhögskola, fotoutbildning på Pressinstitutet, licensierad Personal Trainer och Sport Nutritionist på NFTP, National Federation of Professional Trainers.
Familj: Fästmannen Casey Stegman. Mamma, pappa, lillebror. Blivande svärföräldrar, svågrar och svägerskor. Katten Grizzly.
Det här gör jag för att hålla mig i form: Jag tränar tung styrketräning med fria vikter tre gånger i veckan och utöver det kör jag tuffa löpintervaller och tempoträning på roddmaskin. Jag kör mycket stabilitet och funktionell träning och aldrig i maskiner.
Det här gör jag för att hålla mig lugn och balanserad: Jag bor vid Long Island Sound i USA så en promenad vid havet är rena rama meditationen för mig. Sen blir jag faktiskt lugn och harmonisk av att träna – det rensar tankarna.
Min topp tre:
1. Att ligga 30 meter under havsytan, öga mot öga med en hammarhaj.
2. Under träning när endorfinerna sätter in, man blir stark och lyckorusig.
3. Att umgås med min fästman.


 

Artiklar

Därför funkar inte träningen »

Fyra möjliga anledningar

Använd rätt löparkläder i kylan »

Se till att hålla kroppen, och knoppen, varm.

Fixa formen med periodträning »

Bra form och vikteffekt? Träna i tvåveckorsperioder.

Träna hemma med vikter »

Hantlar tar liten plats och tränar hela kroppen.

Kom igång med träningen, del 2 »

Häng med i Carl Lindeborgs uppladdningsskola

Mer än 150 övningar på WellnetLife

WellnetLife & mat

Läs mer om Wellnet